Wat is een goede leider?

 

Een goede leidinggevende is betrouwbaar, motiveert zijn medewerkers en zorgt ervoor dat medewerkers met plezier hun werk doen. Wanneer ben je een goede leidinggevende? Wat moet je daarvoor laten zien? Lees snel verder en zorg ervoor dat jouw medewerkers fan worden van jóu!

Uit alle medewerkeronderzoeken die wij bij Fan Factory doen blijkt het: goed leiderschap is dé basis voor tevreden en betrokken medewerkers. Als leidinggevende ben jij er verantwoordelijk voor dat medewerkers het beste in zichzelf naar boven halen en op maandagochtend denken ‘yes, ik mag weer!’. Zware verantwoordelijkheid? Ja, zeker wel, maar dés te fijn als het lukt en jij je medewerkers naar grotere hoogten kunt brengen. Dat geeft pas energie!

 

Hoe doe je dat dan, welke stijl pas je toe?

Er zijn 4 leiderschapsstijlen. Een ervaren manager weet dat de állerbeste tactiek is om de stijlen af te wisselen naargelang de behoefte van de medewerker en afhankelijk van de situatie die zich voordoet. In dat geval pas je situationeel leiderschap toe -eigenlijk de vijfde leiderschapsstijl. Een goede leider is dus in staat om alle leiderschapsstijlen te laten zien op de werkvloer.

 

Stijl 1: dienend leiderschap

Een dienende leider zorgt ervoor dat zijn team kan schitteren. Hij neemt zaken uit handen, regelt op de achtergrond dat zaken waar het team tegenaan loopt opgelost worden, stimuleert medewerkers en staat zelf dikwijls op de achtergrond. Hij geniet ervan als een medewerker succes boekt en is vooral ondersteunend aanwezig.

Stijl 2: coachend leiderschap

Net als de dienende leider laat ook de coachende leider zijn teamleden op de voorgrond staan. Hij is -meer dan de dienende leider- actief betrokken bij zijn team en de teamprestaties, kent de sterktes en zwaktes van ieder individu en helpt door middel van 1-op-1 coaching om teamleden individueel én als groep naar grotere hoogten te brengen. Hij moedigt aan en stimuleert. Hij geeft actief feedback, gevraagd en ongevraagd.

Stijl 3: delegerend leiderschap

Een delegerende leider geeft veel uit handen. Hij vertrouwt zijn mensen en geeft ze alle verantwoordelijkheid. Een delegerend leider is goed in loslaten; hij laat zijn mensen het werk zelf doen én laat ze zelf beslissingen nemen waarvan zij denken dat het goed is. Let op: delegerend leiderschap betekent niet dat je niets meer te doen hebt! Ook zelfstandige, autonome medewerkers hebben steun, kaders, sturing of coaching nodig.

Stijl 4: directief leiderschap

Deze vorm van leiderschap was vroeger heel normaal, maar kom je -gelukkig ;-) - steeds minder tegen. Jonge generaties hebben vaak extra veel moeite met deze leiderschapsstijl; vanuit hun opvoeding zijn ze autoritair gedrag niet (meer) gewend. De communicatie van een directieve leider is vaak eenzijdig; hij neemt zelf de beslissingen, deelt taken uit en duldt geen tegenspraak. Deze vorm van leiderschap zorgt over het algemeen níet voor een hoge Fan Factor.

Goed voorbeeld doet volgen!

Wil jij dat jouw mensen zich ontwikkelen tot gepassioneerde, vakbekwame professionals die in oplossingen denken, positief zijn, kritisch zijn naar zichzelf en een ander, die met verbeterideeën komen en initiatief nemen? Laat dat gedrag zelf ook zien! Je medewerkers zullen zich altijd aan jou optrekken; jij legt de lat. Je medewerkers zijn een product van de manier waarop jij ze hebt begeleid en gecoacht.

Hoe kijken je medewerkers naar jou als leidinggevende? Wat kun jij verbeteren om hun werkplezier te verhogen? Meten is weten! Zodra je weet waarin je uitblinkt kun je dit nóg meer gaan inzetten! En zodra je weet wat je aandachtspunten zijn kun je daarmee aan de slag. Meet de Fan Factor van jouw medewerkers met de Fan Scan en krijg jouw leidinggevenden met onze hulp gemotiveerd om er actief mee aan de slag te gaan.

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901