Hoe gewaardeerd voelen jouw medewerkers zich? Maak met deze tips het verschil!

Je hebt vast wel een herinnering in je geheugen gegrift staan waarin iemand zijn waardering voor je uitsprak en je je voor even ‘on top of the world’ voelde. Kun je het gevoel nog terughalen? Voelt lekker, toch? Helaas zijn voor veel medewerkers deze momenten zeldzaam. Hoe gewaardeerd voelen jouw collega’s zich? En wat doe jij actief om erkenning en waardering topprioriteit te maken?

60% van de mensen hoort het alleen als ze iets níet goed doen

Nederland staat erom bekend: in ons land horen we het over het algemeen wel als we het níet goed doen, en niet als we het wél goed doen. Maar wat gek eigenlijk, als je beseft dat erkenning en waardering het fundament is voor gelukkige, betrokken en bevlogen medewerkers; het is één van de meest fundamentele menselijke behoeften. We hebben allemaal een sterk verlangen om gezien en gehoord te worden door de mensen om ons heen, om betekenis te hebben in het grotere geheel.

Wist je dat gebrek aan erkenning en waardering reden nummer één is dat collega’s ontslag nemen en hun heil elders gaan zoeken? Wil jij je beste collega’s dus aan jouw organisatie binden, dan is het essentieel dat mensen zich binnen jouw organisatie en team winnaars voelen.

Werkgeluk, betrokkenheid en trots

Mensen het gevoel geven dat ze ertoe doen, zorgt voor een grote stuwkracht aan positiviteit, betrokkenheid, verbondenheid en trots. Maar ook voor meer werkgeluk; het behalen van resultaten (al zijn ze nog zo klein!) en hiervoor erkenning krijgen van je collega’s en leidinggevenden geeft een enorme boost aan zelfvertrouwen en voldoening, én maakt dat je stap voor stap je eigen talenten leert kennen.

‘Neuh, dat zit niet in ons DNA’. Say what?

Waarom is dat dan toch zo moeilijk? Wij komen bij veel organisaties over de vloer en horen vaak ‘Complimenten geven? Neuh, dat zit niet in ons DNA’. Terwijl de mensen die dit aangeven zélf ook vaak last hebben van een gebrek aan erkenning en waardering voor de door hen geleverde prestaties. Een cultuur waarin mensen écht gezien worden, waar ze zich gewaardeerd voelen; draag jij daar je steentje actief aan bij? Leidinggevende of niet (ok, voorbeeldgedrag begint aan de top), iedereen heeft zijn verantwoordelijkheid hierin te nemen.

Ja maar…hoe dan?!

Zet jij vandaag die eerste stap naar een cultuur waarin het geven van erkenning en waardering wél gewoon is? Je zult zien dat dit je organisatie vleugels geeft (en het is nog leuk om te doen ook!). Om je op weg te helpen, hier een klein stappenplan;

1.      Strooi met complimenten. Zie je dat je collega iets doet dat jou in positieve zin opvalt? Benoem het!

2.      Wees specifiek. Probeer eens in plaats van ‘goed gedaan, tik ‘m aan ouwe!’ te benoemen wát je precies goed vindt en waarom. Het is dan voor de medewerker duidelijk wat hij precies deed dat zo geweldig was.

3.      Geef alleen gemeende complimenten; mensen prikken er zo doorheen als je ‘complimenten geeft om het complimenten geven’. Neem tip 1 dus niet té letterlijk J

4.      Focus op dat wat goed gaat. Gedrag dat jij graag wilt zien bij de mensen om je heen stimuleer je door mensen die het vertonen, hier actief voor te complimenteren. Alles dat je aandacht geeft, groeit tenslotte.

5.      Wees direct. Geef je waardering rechtstreeks aan de betrokkene. Dit geldt vooral wanneer er in groepsverband waardering wordt gegeven omdat dit vaak gebeurt in de 3e persoon. Persoonlijke waardering is veel krachtiger dan teamwaardering.   

6.      Stem je waardering af op de ontvanger. De één vindt het vreselijk om ‘en plein public’ een compliment te krijgen, de ander vindt dit juist geweldig.

Origineel en met FUN werken aan erkenning en waardering?

Bedenk leuke, grappige, anders-dan-anders-manieren om erkenning en waardering in praktijk te brengen. Bij Fan Factory staan we bol van de ideeën om dit thema te laden. Wat dacht je van favo-rietjes (ik leg je graag eens uit wat ik hiermee bedoel), het ontwikkelen van originele complimentkaartjes of het afsteken van confettikanonnen. Wij hebben zelf per persoon bijvoorbeeld een aantal confettikanonnen per jaar om af te schieten op een moment dat we een succes te vieren hebben. Onze directeur Erik zorgt voor de champagne (ja, ook om 10 uur ’s ochtends J) en ruimt na afloop de confetti op.

Veel succes! En over succes gesproken…vier succes! Het vieren van successen, al zijn ze nog zo klein, zorgt voor een positieve flow in je organisatie.

Wil jij weten hoe gewaardeerd jouw medewerkers zich voelen? In hoeverre ze die betrokken, bevlogen medewerkers zijn die voor jou het verschil maken? Maar ook: wat jij kunt doen om naast erkenning en waardering hét klimaat te creëren waarin Fans optimaal tot hun recht komen? Bel me dan, ik kom je graag inspireren met onze meetinstrumenten, high impact programma’s en performance tools. Tik ‘m aan ;-)

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901