Interview Climate for Life

Climate for life is een groep samenwerkende bedrijven bestaande uit o.a. Itho Daalderop en Klimaatgarant, die ‘’Climate for life’’ als missie hebben. Climate for life richt zich op het verduurzamen van woningen waarbij zij producent en leverancier zijn van bijvoorbeeld ventilatiesystemen en warmtepompen. Climate for Life heeft de Fan Scan gedaan en hierbij het Beste Werkplek keurmerk verdiend. In een interview vertelt Marit Wientjes -HR Business Partner- hier meer over.

Wat was voor jullie de aanleiding om de Fan Scan te gaan doen?

We wilden graag een 0-meting doen om te kijken hoe het met de medewerkertevredenheid gesteld was. Daarbij vinden we het altijd leuk om dingen net wat anders te doen. Toen we de Fan Scan tegenkwamen werden we direct heel enthousiast van de paardensynoniemen waarin een medewerker wordt ingedeeld na het invullen en de manier van aanpak. Deze aanpak, waarin niet alleen de HR-afdeling aan het werk wordt gezet maar de hele organisatie wordt geactiveerd om de resultaten om te zetten in acties, sprak ons aan. 

Waar ben je het meest trots op als je kijkt naar de resultaten?

De respons was 78%; we zijn er heel erg blij mee dat een groot deel van de organisatie de moeite heeft genomen om de Fan Scan in te vullen. Dat zegt iets over de betrokkenheid van onze mensen. We scoorden heel goed op ‘de organisatie als werkgever’; een mooie 8. Dat is natuurlijk iets om trots op te zijn!

Als je één ding mag noemen waarin jullie echt uitblinken, wat zou dat dan zijn?

We zijn een hele dynamische organisatie waar hard wordt gewerkt en waarin we in staat zijn om met elkaar een open cultuur te realiseren. Er wordt écht gekeken naar jou als persoon. Daarnaast begint het natuurlijk al bij de basis; Climate for Life draagt bij aan een betere wereld. Dat is natuurlijk heel gaaf om daaraan bij te kunnen dragen; het zorgt voor zingeving. Of je nu bij Productie werkt, bij Service of de afdeling Innovatie; iedereen draagt bij aan deze betere wereld.

Wat is jullie recept om de beste werkgever te zijn?

We hebben echt oog voor onze medewerkers. Dat komt terug op verschillende vlakken; de onderlinge collegialiteit, de manier van leidinggeven, de manier waarop we nadenken over gespreksvoering en de arbeidsvoorwaarden die we bieden. Zo bieden wij een mooi aantal vakantiedagen en een beloningsbeleid waarmee we ernaar blijven streven om onze medewerkers bovengemiddeld te belonen. Daarnaast hebben we een leasefietsregeling en een vitaliteitsbudget waarmee we bijdragen aan de vitaliteit van onze medewerkers. Daarnaast staan we stil bij belangrijke gebeurtenissen in het leven van onze medewerkers. Een besteksetje bij de geboorte van een kindje of een geschenk bij een huwelijk. Dit soort dingen typeert Climate for life! 

Wat is jullie doel voor de volgende meting? 

Leidinggevenden hebben eind vorig jaar de powersessie gehad; de sessie waarin leidinggevenden hun resultaten omzetten in concrete acties met behulp van de Fan Factory consultant. Op dit moment zijn we actief mensen aan het stimuleren om met de resultaten aan de slag te gaan en ook de teams hierbij te betrekken. We stimuleren leidinggevenden om, bij de aanpak van verbeterpunten ook te benoemen dat je dit anders gaat doen naar aanleiding van de Fan Scan. Zo zien onze medewerkers dat er écht iets met de resultaten gebeurt en hopen we bij de 2e meting eind 2023 wederom een hoge respons te behalen. Natuurlijk is ons doel om bij een volgende meting twee of drie sterren te behalen, maar het is vooral de ervaring van de medewerkers waar het om draait. Dat zij zelf zien dat er iets is gedaan met hun input waardoor zij fan blijven van Climate for life. 

Wat is voor jullie de toegevoegde waarde van het keurmerk?

We hebben het keurmerk echt gepromoot als de Michelinster voor goed werkgeverschap. Als je een Michelinster hebt, dan weet je dat je het echt goed doet. Zo zien wij het Beste Werkplek keurmerk ook. Daarnaast hebben we het Beste Werkplek keurmerk op onze locaties opgehangen op de deuren en in de kantine; op die manier geven we daar ruchtbaarheid aan. Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van een nieuwe vacaturewebsite, ook daarin gaat hij natuurlijk meegenomen worden! Zo laten we zien dat we niet alleen zeggen dat het fijn is om bij ons te werken, maar tonen we ook aan dat het daadwerkelijk zo wordt ervaren door onze mensen.