Beste Werkplek Interview – Brothers Horeca Groep

Brothers Horeca Groep is een horeca- en evenementenorganisatie en al meer dan 25 jaar een horecabegrip met 11 concepten op 17 verschillende locaties binnen Midden-Nederland. Afgelopen jaar heeft BHG haar derde Fan Scan uitgevoerd en het Beste Werkplek Keurmerk behaald met twee sterren. We spreken Linda Grootveld, HR Manager bij BHG.

 

Wat was voor jullie de aanleiding om de Fan Scan te doen?

‘’De werkwijze van Fan Factory sluit aan bij BHG. We hebben korte lijntjes en laagdrempelig contact, dat hanteren we zelf ook. Onlangs hebben we onze derde meting gedaan om te blijven polsen hoe medewerkers naar ons als werkgever kijken en wat we nog meer kunnen doen om te verbeteren. We vinden het belangrijk om medewerkers hun mening te laten geven en daar daadwerkelijk wat mee te kunnen doen.’

 

Vorig jaar hebben jullie de Fan Scan gedaan, met welke punten zijn jullie aan de slag gegaan?

‘Vorig jaar kwam het thema prestatie en evaluatie naar voren uit de Fan Scan, specifiek het bespreken van het functioneren met de direct leidinggevenden. Het viel ons op dat er behoefte is aan het bespreken van het functioneren, daarvoor hebben we onze HR gesprekscyclus geprofessionaliseerd met vaste momenten voor evaluatie. Waarvan twee keer per jaar een verplicht moment is om het functioneren te bespreken. We hebben per locatie een brainstorm gehad om te peilen hoe iedereen het geven van feedback en het bespreken van functioneren voor zich ziet. Wij kunnen als hr wel gaan implementeren, maar de behoefte van de locatie is daarin cruciaal. Uit de sessies is bijvoorbeeld naar voren gekomen dat er feedback gegeven gaat worden aan het begin of het einde van de shift. Dat hoeft geen gesprek van een uur te zijn, maar gewoon even kort bij elkaar komen voor de shift om elkaar wat energie in te blazen. Na de shift wordt er geprobeerd elkaar apart te nemen om feedback te geven.’

 

Op welke verbeterslag ben je het meest trots op en hoe heb je dit specifiek aangepakt?

‘Specifiek op het thema vitaliteit. Waar wij als hr eerst veel op kantoor zaten, zijn we nu juist veel op de werkvloer aanwezig. Hierdoor hebben we meer grip op het welzijn van de medewerker. We kijken naar de vitaliteit van onze medewerkers ook in het kader van preventief verzuim. Daarbij zijn we gaan samenwerken met een haptonoom om handvaten te bieden hoe je met stressfactoren om gaat. Veel collega’s werken fysiek op de vloer bij BHG en het luchten van de gedachten over stressfactoren kan daarbij al heel helpend zijn. We hebben hier een verbeterslag in gemaakt en dat is zeker in de horeca erg vooruitstrevend!’

 

Kijkend naar deze resultaten, waar ben je het meest trots op?

‘Op het thema onboarding is er veel voortgang behaald, dit is ook terug te zien in de resultaten. We zien dat nieuwe collega’s goed ingewerkt worden. Iedere nieuwe collega krijgt een vaste buddy toegewezen voor een maand om zo een vast gezicht en aanspreekpunt te bieden. Daarnaast hebben we de wens om onboarding via onze BHG app te gaan automatiseren zodat we collega’s makkelijk kunnen terugverwijzen naar de informatie in de app. Veel van onze collega’s werken op de vloer en houden niet van het lezen van veel informatie, in de toekomst gaan we dit dan ook aanpakken om hopelijk nog hoger te gaan scoren!

Daarnaast ben ik tevreden over alle resultaten die we bereikt hebben als BHG. We streven bij BHG altijd naar een 7 of hoger.’

 

Op welk onderdeel blinken jullie als organisatie echt uit?

‘BHG is een echt familiebedrijf in de regio Utrecht met meer dan 300 collega’s. We doen ons best om die familiecultuur uit te blijven stralen en om dingen voor elkaar over te hebben. Niet lullen maar poetsen vinden we dan ook erg belangrijk, iedereen is onderdeel van onze familie. Als er problemen zijn op locatie A dan springt iemand van locatie B bij.

Onze eigenaren zijn zelf ook veel zichtbaar op de werkvloer, er heerst een platte hiërarchie en daarnaast hebben we een klein management. Regelmatig wordt er dan ook geborreld na werktijd 😊.’

 

Wat is jullie recept om de Beste Werkplek te zijn?

‘Ons recept om de beste werkplek te zijn is het zakelijke en professionele dat we uitstralen naar de gast, gecombineerd met het informele horecagevoel dat heerst binnen de teams. Bij ons heerst binnen het bedrijf echt een familiecultuur; dat is waar wij voor staan en dat komt ook heel erg terug in de metingen. Los daarvan zijn we doelgericht en hebben we aandacht voor iedere individuele medewerker. Door onze familiecultuur zijn we goed in staat dit met zijn allen te realiseren.’

 

Als je één tip mag geven aan andere organisaties die de Fan Scan gebruiken, welke zou dit zijn?

‘Als je met de Fan Scan aan de slag gaat is het essentieel om deze continu terug te laten komen in je bedrijfsvoering. Zelf laten we regelmatig de Fan Scan terugkomen, niet in vaste momenten maar we geven er regelmatig weer aandacht aan. Daardoor verdwijnt het onderwerp niet naar de achtergrond, maar laten we het naar voren komen in allerlei zaken.’